Pendidikan peringkat rendah ialah pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani selaras dengan falsafah pendidikan Negara. Penguasaan kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M) perlu dikuasai di peringkat awal bagi membolehkan murid-murid berkomunikasi dan menimba ilmu pengetahuan. 


Punca kanak-kanak gagal membaca


1.   Guru kurang pengetahuan ttg proses perkembangan yang terlibat dalam pemerolehan kemahiran membaca. Sepatutnya guru menumpukan kepada teknik untuk membina kebolehan-kebolehan yang terlibat dalam proses bacaan.


2.   Kurang kesedaran ttg pengaruh pembelajaran ke atas individu kanak-kanak yang berlainan personaliti
                                                
            - l/b sosio ekonomi
            - budaya
                                  

3.   Kurang kesedaran bhw membaca,terutamanya bacaan mekanis, mempunyai asas nuerologikal.  Kemahiran membaca hanya boleh dicapai setelah tahap neurologikal tertentu dicapai.

Tanda2 neurologikal tidak matang atau abnormal – lemah koordinasi otot, pertuturan tidak sempurna, gangguan persepsi dll.
                                                                                                                                                                                                                 
4.  Gagal memahami keperluan pujian, galakan, dan motivasi sepanjang masa. Kecekapan pembelajaran kkanak-kanak bergantung kpd keadaan emosinya semasa belajar.Kegagalan yang berulang kali dan kekecewaan menjadikan kanak-kanak tidak teratur, sgt kecewa, malu, takut, dan tidak ada tumpuan

5.   Pengajaran guru  yang lemah dan tidak sesuai akibat
      daripada kurang latihan yang mencukupi.