Pendidikan peringkat rendah ialah pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani selaras dengan falsafah pendidikan Negara. Penguasaan kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M) perlu dikuasai di peringkat awal bagi membolehkan murid-murid berkomunikasi dan menimba ilmu pengetahuan.
5. Pengajaran guru yang lemah dan tidak sesuai akibat
daripada kurang latihan yang mencukupi.
Punca kanak-kanak gagal membaca
1. Guru
kurang pengetahuan ttg proses perkembangan yang terlibat dalam pemerolehan
kemahiran membaca. Sepatutnya guru menumpukan kepada teknik untuk membina
kebolehan-kebolehan yang terlibat dalam proses bacaan.
2. Kurang
kesedaran ttg pengaruh pembelajaran ke atas individu kanak-kanak yang berlainan
personaliti
- l/b sosio ekonomi
- budaya
3. Kurang
kesedaran bhw membaca,terutamanya bacaan mekanis, mempunyai asas
nuerologikal. Kemahiran membaca hanya boleh
dicapai setelah tahap neurologikal tertentu dicapai.
Tanda2
neurologikal tidak matang atau abnormal – lemah koordinasi otot, pertuturan
tidak sempurna, gangguan persepsi dll.
4. Gagal
memahami keperluan pujian, galakan, dan motivasi sepanjang masa. Kecekapan
pembelajaran kkanak-kanak bergantung kpd keadaan emosinya semasa belajar.Kegagalan
yang berulang kali dan kekecewaan menjadikan kanak-kanak tidak teratur, sgt
kecewa, malu, takut, dan tidak ada tumpuan
daripada kurang latihan yang mencukupi.